|

10 February 2012

Salahkah menjadi pelajar mediocre?

me·di·o·cre

adj \ˌmē-dē-ˈō-kər\

Definition of MEDIOCRE

: of moderate or low quality, value, ability, or performance : ordinary, so-so

 pelajar mediocre. atau dalam bahasa melayu tulennya pelajar sederhana. aku akui diri aku adalah salah seorang pelajar yang tergolong dalam lingkungan mediocre ini. Tapi mungkin definisi aku bukanlah pada tahap moderate performance mahupun low.. mungkin di antara dua tahap itu.. rendah sikit dari moderate tapi tinggi sikit dari low..

mesti ramai tertanya-tanya.. adakah aku bangga menjadi mediocre? atau adakah aku memilih menjadi mediocre? atau adakah aku selesa menjadi mediocre?
Secara umumnya. sememangnya semua org mahu menjadi yg TERBAIK. the excellent,excelente,eccellente, dan aku juga mahukannya. tapi kembali kepada tajuk asal
"Salahkah menjadi pelajar mediocre?"
Aku menjadi mediocre di alam pelajaran bukanlah pilihan sendiri. tapi menjadi mediocre atas kesilapan dan juga kurangnya upaya aku utk menghadam silibus2 engineering.TAPI, bagi aku tidak salah menjadi mediocre.KENAPA?

SEBAB-SEBAB X SALAH MENJADI PELAJAR MEDIOCRE:

  1. seorang pelajar mediocre akan sentiasa bersyukur atas segala nikmat yg telah dilalui dalam hidupnye. 
  2. sentiasa akan bersemangat walau menghadapi dugaan
  3. BERANI GAGAL
  4. mengetahui yang 'imposible is nothing'
  5. tidak mudah melatah
jadi, jika anda segolongan dengan aku ... ketahuilah bahawa menjadi seorang pelajar mediocre juga ada kelebihannya!

tapi jika diberi pilihan, semestinya tidak sama sekali menjadi mediocre. ia bukanlah satu pilihan, tapi lebih kepada satu hukuman!


______________________________________________

Tulisan ini adalah pendapat individu oleh Fikri Rezzi.
Penulis boleh dihubungi dilaman blognya - fixrezzi

1 comments:

menjadi pelajar mediocre adalah satu pilihan... sama ada mediocre dalam akademik atau tidak semuanya tertakluk kepada usaha diri sendiri...

Mahallah Uthman Ibn Affan FanPage